Tips de seguretat

Ciberseguretat, una assignatura pendent

En CSIRT-CV perseguim augmentar tant el nivell de maduresa en ciberseguretat, com la confiança en l’ús de la tecnologia de ciutadans, empreses i el mateix personal de GVA.

En aquesta campanya titulada “Ciberseguretat, una assignatura pendent”, hem posat el focus en els docents perquè puguen ajudar els seus alumnes en alguns temes relacionats amb la ciberseguretat.

Els menors són un col·lectiu natiu digital que pensen que són “experts” i que tendeixen a infravalorar els perills als quals estan exposats, i és, precisament, aquesta falta de sensació de seguretat el que els fa més vulnerables.

Durant els anys que fa que impartim sessions de ciberseguretat a alumnes de secundària en col·legis i instituts de tota la Comunitat Valenciana, ens hem adonat de la necessitat d’introduir la ciberseguretat com un aspecte clau a tractar durant tot el curs acadèmic.

Per això, el nostre objectiu amb aquesta campanya és proporcionar als professors els coneixements i recursos necessaris en ciberseguretat per a afrontar les situacions del dia a dia en les quals es veuen implicats els seus alumnes. Aquesta campanya té un enfocament pedagògic i en aquesta s’abordaran temes bàsics de ciberseguretat que afecten els menors.

Esperem que us siga de gran utilitat en les vostres classes i que els vostres alumnes aprenguen a identificar i a fer front de manera adequada a les amenaces en línia, convertint-se així en autèntics human firewalls.

A continuació, presentem els deu consells que hem seleccionat, acompanyats de recursos que podràs treballar amb els alumnes:

  1. Des de CSIRT-CV volem agrair als docents la dedicació i compromís seu perquè els menors estiguen a resguard dels perills que s’oculten en la Xarxa. Els professors tenen un paper molt important a l’hora d’implantar la cultura de la ciberseguretat entre els nadius digitals i conscienciar-los que Internet també té un costat fosc i no tot val. En les sessions de conscienciació que hem anat impartint durant els últims anys a estudiants de secundària en la Comunitat Valenciana ens hem adonat de la tasca tan valuosa que estan exercint per al bon ús d’Internet. Sens dubte, menors i ciberseguretat creixen junts.Volem compartir amb vosaltres aquesta infografia per a celebrar el dia del docent.

  2. És important que els docents ensenyen des del principi, als seus alumnes, la importància d’una contrasenya robusta. Les contrasenyes són la porta d’entrada a la identitat de cada persona en la Xarxa i sens dubte, les millors aliades per a mantindre’s sempre en un entorn segur. Si algú les roba o desxifra pot causar un mal irreparable a la imatge, a les relacions, al treball i fins i tot a les finances de la víctima. Crear contrasenyes segures i protegir-les és més fàcil del que sembla i hem de tenir-ho sempre present. Utilitza una longitud llarga, alternant majúscules, minúscules, números, caràcters especials, etc., sense que siga fàcil d’endevinar per tercers. Per aquest motiu, t’animem a descarregar aquest pòster i tenir-lo sempre penjat a l’aula.

  3. Jugant també s’aprén. Per això, t’animem a ensenyar als teus alumnes a crear contrasenyes robustes d’una forma divertida, utilitzant la tècnica de xifratge Cèsar.Aquesta manera d’encriptar els missatges i que, l’emperador romà Juli Cèsar ja utilitzava perquè els seus enemics no pogueren llegir els seus missatges, ens servirà per a crear una contrasenya segura. És molt fàcil, només cal substituir cada lletra de l’abecedari per una lletra desplaçada un nombre determinat de posicions (clau). Per exemple, si desplacem 1 posició, reemplaçaríem la lletra A amb la B, la B amb la C, i així successivament fins a substituir la Z per la A. En aquest exemple la «clau» és 1 perquè hem desplaçat 1 posició.Utilitza l’eina que us proporcionem per a crear contrasenyes. Després cal incloure majúscules, minúscules, números i caràcters especials. I recorda, com més llarga més segura: llarga vol dir com a mínim 12 caràcters, idealment 16 o més. Descàrrega ja la ruleta Cèsar i comença a crear les contrasenyes més segures de la història!
    A més pots fer ús d’aquesta guia per a ensenyar com es poden emmagatzemar de manera segura.

  4. Els ciberdelictes moltes vegades són difícils d’identificar. Els natius digitals solen navegar per Internet pensant que estan a resguard de qualsevol perill, quan en realitat no és així. Hi ha moltes ciberamenaces que els aguaiten i difícils d’identificar. Proposa als teus alumnes fer aquesta sopa de lletres en la qual també, com en la Xarxa, s’amaguen gran varietat de ciberdelictes. Els teus alumnes hauran de trobar els 10 que estan ocults. Després, podeu debatre sobre cadascun d’ells. Així, sabràs si és necessari ampliar algun coneixement o explicar-los quines mesures de seguretat són les més aconsellables per a estar fora de perill i no caure en el parany dels ciberdelinqüents.

  5. Et plantegem un exercici en el qual els teus alumnes hauran d’usar la seua imaginació i ampliar els seus coneixements sobre ciberseguretat per a crear la seua pròpia “Història Virtual per a NO dormir”. Així, s’imaginaran fent front a diferents ciberamenaces i seran conscients dels perills als quals s’enfronten cada dia quan estan jugant a un videojoc, escrivint en un grup de Whatsapp o compartint una foto en Facebook. Pots basar-te en aquesta infografia, i encara que la redacció la pots proposar en època de Halloween… qualsevol moment és bo per a crear un cibermalson memorable. Ací tens algunes històries que poden servir d’inspiració:
    https://concienciat.gva.es/va/tips_de_seguretat/histories-virtuals-per-a-no-dormir/
    A més, els millors relats podrien ser publicats en la pàgina web del vostre col·legi!

  6. Els docents, igual que els pares, han d’acompanyar el menor en la xarxa. És imprescindible no deixar-los sols en el ciberespai sense els coneixements necessaris per a defensar-se dels ciberperills que aguaiten constantment. En aquesta infografia proposem algunes mesures bàsiques de ciberseguretat, perquè els més xicotets puguen navegar sent conscients de les ciberamenaces amb les quals es poden trobar en el seu dia a dia. Suggereix als teus alumnes que es descarreguen aquesta infografia  i la posen com a fons en l’escriptori del seu ordinador personal. Així, cada vegada que encenguen el seu equip, refrescaran ràpidament les mesures de ciberseguretat que han de complir abans de llançar-se a Internet.

  7. Hi ha alguna cosa que els menors han de tindre clar des d’un principi: l’usuari de les eines digitals sempre serà la principal porta d’entrada per al ciberdelinqüent, però al mateix temps també pot convertir-se en la principal barrera per a frenar-los.
    Hi ha infinitat de ciberamenaces aguaitant en la Xarxa: phishing, malware, estafes… Creus que els teus alumnes serien capaços de distingir una pàgina web segura d’una altra que no ho és? O, un correu fals d’un altre que és legítim? Posa’ls a prova amb aquesta divertida dinàmica de grup:
    1) Reparteix en classe targetes amb cadenats verds i rojos. Una de cada per alumne.
    2) Utilitza un projector per a ensenyar diferents tipus de pàgines web segures i insegures. I exemples de correus vertaders i falsos.
    3) Demana’ls que donen la seua opinió sobre la seguretat de la pàgina o el correu que estàs mostrant. Per a fer-ho, hauran d’alçar la targeta amb el cadenat roig si pensen que la web no és fiable i el verd si creuen que és segura.
    4) Obri un debat per a ampliar els coneixements d’aquells que s’hagen equivocat en la resposta. Descàrrega tots els materials necessaris ací:
    https://concienciat.gva.es/wp-content/uploads/2021/09/07-campanya_docents_val.pdf

  8. Recorda als teus alumnes que després d’una classe en línia o una videoconferència grupal, han de tapar la càmera de l’ordinador.Les càmeres dels ordinadors són com un ull que vigilen la nostra vida privada. Per això, el fet de mantenir la càmera tapada sempre que no s’estiga utilitzant és una protecció d’allò més eficient per a la informació personal dels usuaris. A més, cal tindre en compte que hi ha hagut casos de ciberdelinqüents, que ara estan a la presó, per haver fotografiat i gravat a les seues víctimes a través de les seues càmeres web per a després extorquir-les. Protegir-se d’aquesta mena d’atacs és molt fàcil, n’hi ha prou amb tapar la webcam. Des de CSIRT-CV us facilitem una “cintes policials” que us mantindran a resguard de les mirades de desconeguts: https://concienciat.gva.es/wp-content/uploads/2021/09/08-campanya_docents_val.pdf

  9. El curs acaba de començar i tant alumnes com docents torneu amb les vostres energies renovades, per a afrontar els nous desafiaments que se us presentaran en el dia a dia en temes de ciberseguretat.Volem que l’hivern us enxampe preparats i pugueu fomentar entre els menors on use racional de les xarxes socials, i conscienciar-los dels perills que es poden trobar a l’hora d’acceptar amistats d’usuaris desconeguts. També cal advertir-los davant situacions en les quals es produeixen suplantacions d’identitat, grooming o sexting. D’altra banda, des de CSIRT-CV insistim en la necessitat de fer front al problema de el ciberbullying i comptem amb vosaltres, els docents, perquè si detecteu algun tipus d’assetjament, siga com siga, el notifiqueu ràpidament per a aturar-lo com més prompte millor. A continuació, us donem algunes recomanacions perquè en el nou any acadèmic els ciberdelinqüents no us enxampen per sorpresa: https://concienciat.gva.es/wp-content/uploads/2021/09/09-campanya_docents_val.png

  10. Per acabar, us recomanem que jugueu en classe al Trivial de la Ciberseguretat de Incibe: https://www.osi.es/es/campana/trivial-de-la-ciberseguridad Un joc amb 60 preguntes sobre contrasenyes, compres en línia, xarxes socials, missatgeria instantània, seguretat en dispositius, navegació segura i fraus en línia. Qui serà el teu alumne més conscienciat i protegit?
    Descarrega’t el joc que inclou el tauler, fitxes i targetes amb preguntes i apreneu jugant!
    El guanyador s’emportarà el diploma al campió/campiona de ciberseguretat…
    https://concienciat.gva.es/wp-content/uploads/2021/09/10-campanya_docents_val.pdf

 

Acaben ací els consells d’aquesta campanya de CSIRT-CV “Ciberseguretat, una assignatura pendent”, amb la qual hem volgut dotar als docents amb algunes eines, que estem segurs que us serviran durant el curs que acaba d’iniciar-se, per a formar als vostres alumnes en ciberseguretat i que estiguen a resguard de les ciberamenaces que constantment aguaiten en la Xarxa.

Esperem que els recursos i les iniciatives que us hem proposat en aquesta campanya us ajuden a planificar algunes de les vostres classes i a centrar-les en temes de ciberseguretat.

Si creieu que els vostres alumnes necessiten reforçar encara més els seus coneixements per a navegar assegurances per Internet, us aconsellem que sol·liciteu les nostres jornades de ciberseguretat en centres educatius disponibles en el següent enllaç:

https://concienciat.gva.es/va/jornades-de-ciberseguretat-en-centres-de-secundaria/

Estarem molt contents d’atendre-us i ajudar-vos a reforçar la cultura de ciberseguretat dels vostres alumnes.

Us esperem!

Pots trobar els consells d’aquesta campanya en les nostres xarxes socials Facebook y Twitter buscant el hashtag #EnseñaCiberseguridad.