CSIRT-CV ha realitzat una campanya de conscienciació amb consells per a conscienciar sobre les campanyes de desinformació i les notícies falses, també conegudes com “Fake News”.
La majoria de la població utilitza Internet com principal font d’informació, però no sempre és conscient que les notícies que ens arriben no sempre són certes, produint-se una desinformació que s’estén ràpidament a través de xarxes socials i altres mitjans de comunicació.
Lluny de tractar-se de bromes de mal gust, o mentides aïllades, generalment estes notícies falses acostumen a formar part de complexes campanyes de desinformació destinades a influir en la societat, generar opinions, o causar malestar i confrontació. Tot açò porta a una situació de crispació i polarització de l’opinió pública, a generar desconfiança en els mitjans de comunicació tradicionals i inclús a una perduda de confiança en les institucions públiques, principal objectiu d’estes campanyes.
A fi de contrarestar estes campanyes de desinformació, CSIRT-CV explica de manera senzilla, què podem fer per a reconéixer les “Fake News” i ajudar a detindre la seua distribució.
Esta campanya compartix part de la informació publicada pel CCN en el seu recent document “Desinformació en el ciberespai”.
Seguix-nos en les nostres xarxes socials de Facebook i Twitter i consulta esta campanya de conscienciació, amb els hashtags #ContraLaDesinformacion #StopFakeNews
A continuació vos indiquem els diferents consells:
1. El concepte “Fake New” o Notícia Falsa, fa referència a tota aquella informació, generalment difosa per Internet, creada deliberadament per a difondre informació falsa a gran escala.
Generalmente es tracta de notícies creades amb la intenció de causar polèmica, desprestigiar subjectes o organitzacions, o generar una opinió tendenciosa en la societat.
Aquestes notícies poden ser simples publicacions aïllades o formar part d’avançades campanyes de desinformació finançades per tercers, per la qual cosa hem de ser cauts a l’hora de distingir notícies reals de rumors o informacions poc objectives.
2. Aprén de qui fiar-te: no tots els mitjans digitals tenen la mateixa credibilitat o objectivitat, així que analitza la font des de la qual reps les notícies que consumeixes. Has de conéixer quin mitjà la publica, com és la seua trajectòria i comprovar si inclou referències o enllaços a les fonts d’informació originals o a altres textos que validen la informació.
3. Dubta de les notícies que rebes en “format imatge”, especialment captures de pantalla o fotos de notícies: resulta molt senzill editar-les i falsificar-les, així que davant una captura d’un tuit o notícia, acudeix directament al compte o mitjà d’on se suposa que procedeix la captura. És cert que les notícies o publicacions poden ser retirades, però comprovar la font original pot donar-te informació sobre la seua veracitat.
4. Recorda que en les xarxes socials hi ha milers de perfils falsos creats per a difondre notícies falses, desinformar, o generar controvèrsia. El fet que algú tinga molts seguidors o que una publicació tinga molts “m’agrada” no vol dir que siga real, ja que és molt senzill utilitzar aquests comptes falsos per a donar rellevància a notícies o perfils.
5. Desconfia de perfils de personalitats o organitzacions que no siguen els oficials, ja que qualsevol pot crear un compte similar a un real i confondre els lectors o seguidors: per exemple, algú podria registrar el compte @csirt-valència i confondre els seguidors del nostre compte real, CSIRT-cv.
6. No deixes que t’oferisquen només una visió esbiaixada de la informació: les xarxes socials i cercadors coneixen els teus gustos i el tipus de notícia que sols visitar, per la qual cosa tendeixen a oferir-te resultats concordes amb la teua manera de pensar. Per a estar realment informat, aprén a navegar de forma anònima (busca informació sobre la “manera incògnita” i “esborrar galetes”) i accedeix directament a fonts d’informació que et mostren opinions o punts de vista diferents dels teus.
7. Desconfia de grans titulars i fotografies impactants. Una frase literal treta de context, o una fotografia d’arxiu poc relacionada amb la notícia, malgrat no enganyar directament, poden generar una opinió equivocada sobre un fet. Llegir les notícies completes i consultar la mateixa notícia en altres mitjans et donarà una visió més realista del que succeeix al teu voltant. Recorda que les accions de desinformació de major èxit se sustenten en mitges veritats.
8. Identifica els continguts patrocinats. Les plataformes digitals obtenen ingressos econòmics a canvi que els usuaris visiten certs continguts, així que poden no ser objectius a l’hora d’oferir informació.
9. Desconfia d’opinions de celebritats pel simple fet de ser famosos. Poden estar interpretant un paper, tindre interessos a esbiaixar l’opinió pública, o no ser el millor referent per a opinar sobre certs temes.
10. Mantingues un pensament crític i el cap fred davant notícies que pretenguen enfrontar l’opinió pública. Actuem amb respecte i recordem que certes publicacions poden haver-se creat expressament per a generar polèmica i malestar: no els seguim el corrent.
11. Ajuda a evitar la desinformació. Segueix els nostres consells i comparteix-los amb el teu entorn perquè entre tots puguem detindre la difusió de notícies, rumors i comentaris que només busquen la desinformació de la societat.
Tingues en compte que les persones majors de 60 anys són un dels col·lectius més vulnerables a les notícies falses.
12. Tal és l’impacte de les campanyes de desinformació que cada vegada hi ha més iniciatives per a contrarestarles:
-
Les aplicacions de missatgeria estan limitant el nombre màxim de destinataris que poden rebre el mateix missatge. Més informació.
-
El suprem avala que les “fake news” desapareguen de Google. Més informació.
-
Iniciatives de Google per a lluitar contra les “fake news”. Més informació.
-
Facebook prepara un centre amb 50 moderadors per a lluitar contra les “fake news”. Més informació.