Anualment, el quart dilluns de cada mes de gener se celebra el Dia Mundial del Community Manager amb l’objectiu de posar el focus en aquelles persones que es dediquen professionalment a la gestió de les xarxes socials. Si bé és cert que les xarxes socials reporten efectes positius a les empreses i marques, també corren el risc de patir possibles amenaces que taquen la seua imatge i reputació en lÃnia. Ha de tindre el Community Manager coneixements sobre ciberseguretat?
Rotundament, sÃ. La figura del Community Manager, per tractar-se d’un professional digital, ha de saber com detectar riscos cibernètics i com actuar davant d’algunes sospites o amenaces, ja que és l’encarregat de gestionar i moderar la presència digital de marques, empreses, institucions i organitzacions en la xarxa. En este sentit, té la necessitat i l’obligació de protegir la informació, tant personal com corporativa, i evitar ciberatacs, filtracions o suplantacions d’identitat.
CSIRT-CV vos porta cinc recomanacions bà siques en matèria de ciberseguretat per a ser un Community Manager cibersegur:
- Usa contrasenyes robustes i activa l’autenticació en dos passos
Imagines que et roben el compte d’una xarxa social perquè la teua contrasenya és molt fà cil i publiquen informacions que afecten la reputació de la teua empresa? Inclou lletres majúscules, minúscules, números i sÃmbols en totes les teues contrasenyes perquè siguen robustes i utilitza’n una de diferent en cada servici. Si, a més, actives l’autenticació en dos passos, estarà s afegint una capa extra de seguretat als teus comptes per a evitar accessos no autoritzats. - Alerta davant dels atacs d’enginyeria social i l’ús de la IA
Els ciberdelinqüents usen atacs d’enginyeria social (pesca, pesca per SMS, pesca per veu, etc.) per a enganyar-nos amb l’objectiu de robar informació sensible o fins i tot obtindre beneficis econòmics venent informació en el web fosc. Com a community manager pots ser un objectiu cobejat per a ells, aixà que prepara’t per a detectar estos atacs per correu electrònic, SMS, telefonada o xarxes socials. Tin en compte que la intel·ligència artificial (IA) permet generar imatges, veus i fins i tot vÃdeos que semblen reals, encara que no ho són. Verifica sempre per una altra via qualsevol petició d’informació sensible i recorda de no fer clic ni descarregar cap arxiu de missatges sospitosos o de desconeguts. - Protegix les dades sensibles i controla els permisos dels teus comptes
Implementar polÃtiques clares de privacitat i seguretat t’ajudarà a mantindre un entorn digital segur i de confiança que protegisca les dades i la reputació de l’organització per a la qual treballes. Si treballes en equip, pots assignar diferents rols en les xarxes socials, segons les responsabilitats i necessitats de cada company sense necessitat d’atorgar la totalitat dels permisos a tots ells. - Actualitza sempre els teus dispositius i les teues aplicacions
Les actualitzacions solen incloure pedaços de seguretat per a corregir vulnerabilitats detectades. Si les ignores, pots deixar els teus dispositius, ferramentes, aplicacions o servicis corporatius exposats a ciberatacs. No córregues riscos innecessaris i actualitza sempre a l’última versió disponible. - Evita connectar-te a xarxes Wifi no segures
Sempre que pugues, utilitza la teua connexió de dades del mòbil o una Wifi privada segura, com per exemple la de la casa d’algun familiar o conegut. Evita xarxes públiques i insegures com la d’aeroports, restaurants… a on és més fà cil trobar-te amb un ‘Man in the middle‘ que és quan un atacant intercepta la comunicació entre dos o més interlocutors.
Feliç dia community manager, que el compromÃs, l’èxit i la ciberseguretat t’acompanyen!