Cada 2 de maig se celebra el Dia Mundial Contra l’Assetjament Escolar. Amb això es pretén conscienciar la població mundial sobre una classe de violència que afecta milions de xiquets i joves arreu del món. En CSIRT-CV ens sumem a la causa per a posar fre a aquesta situació.
L’assetjament escolar o bullying és entés com el maltractament psicològic, verbal o fÃsic cap a un alumne o alumna produït per un o més companys i companyes de manera reiterada al llarg d’un temps determinat.
Quan l’assetjament s’exerceix a través de les tecnologies de la informació i la comunicació o mitjans telemà tics es coneix com a ciberassetjament escolar o ciberbullying.
Cada any són molts els joves que no suporten la pressió de la humiliació provocada pel ciberassetjament escolar o ciberbulling i acaben suïcidant-se.
L’Estudi sobre Conducta Suïcida i Salut Mental en la Infà ncia i l’Adolescència a Espanya (2012-2022) realitzat per la Fundació ANAR assenyala que els casos atesos en aquest organisme per idees suïcides durant aquests deu anys s’han multiplicat per 23,7 i els intents de suïcidi per 25,9.
Segons altres fonts, Espanya és el primer paÃs a la Unió Europea en casos d’assetjament escolar. Set de cada deu estudiants han patit assetjament escolar. Els suïcidis en menors de quinze anys s’han triplicat, i han passat de set suïcidis l’any 2019 a 22 en 2021.
Â
CaracterÃstiques de l’assetjament escolar
Intencionalitat. L’agressió es dirigeix a una persona en concret amb l’objectiu de convertir-la en vÃctima.
Repetició. L’acció agressiva és repetitiva en el temps i això genera el sofriment continuat en la vÃctima.
Grup o col·lectiu. Normalment hi ha diversos agressors.
Desequilibri de poder. Es produeix una desigualtat de poder fÃsic, psicològic o social, que genera un desequilibri de forces en les relacions interpersonals.
Indefensió. L’objectiu del maltractament sol ser un sol alumne o alumna, que es posiciona en una situació d’indefensió.
Observadors passius. Els casos d’assetjament són coneguts per terceres persones sense que contribuïsquen al seu cessament i es dediquen a observar.
Â
Conseqüències de l’assetjament
Per a la vÃctima: fracà s escolar, risc fÃsic, trauma psicològic, ansietat, infelicitat, problemes de personalitat i risc per al seu desenvolupament equilibrat.
Per a l’agressor o agressora: manifestació d’una conducta antisocial, una prà ctica d’obtenció de poder basada en l’agressió, que pot perpetuar-se en la vida adulta i, fins i tot, una sobrevaloració i normalització del fet violent com a socialment acceptable i recompensat.
Per als observadors: pot conduir a una actitud passiva i complaent o tolerant davant de la injustÃcia i una percepció equivocada de và lua personal.
Ciberassetjament escolar
El ciberassetjament escolar és l’assetjament psicològic entre joves. Quan un menor en turmenta, amenaça, assetja, humilia o molesta un altre/a mitjançant internet, telèfons mòbils, consoles de jocs en lÃnia o altres tecnologies telemà tiques i inclou actuacions de xantatge, vexacions i insults.
El ciberassetjament escolar no es tracta de l’assetjament o abús d’Ãndole sexual ni tampoc d’aquell en el qual intervé un adult. Si intervé un adult s’utilitza el terme més general de ciberassetjament.
Â
Com es produeix
Depén de la tecnologia que utilitze l’assetjador i de la seua imaginació. A continuació, et deixem uns quants exemples de com es pot produir:
- Fer una foto compromesa de la vÃctima i publicar-la en una xarxa social perquè tots els amics la vegen i deixar-la/-lo en ridÃcul.
- Fer-se passar per la vÃctima en fòrums o xats, insultant i desqualificant tercers, amb la finalitat que tota aquesta gent es pose en contra seu i l’ataquen posteriorment.
- Crear un perfil fals de la vÃctima en xarxes socials i escriure comentaris a manera de confessió vergonyosos i en contra de la seua reputació.
- Provocar la vÃctima en fòrums i xarxes socials perquè diga o faça alguna cosa incorrecta, aixà com crear-li un estat d’angoixa en la xarxa amb missatges amenaçadors.
Com actuar davant d’un cas de ciberassetjament escolar
Si t’arriba un missatge per una xarxa social o correu electrònic a través del qual tracten d’humiliar-te o amenaçar-te:
- No respongues a les provocacions. Això és el que busca l’agressor en tu. Si respons, incrementaràs la tensió i amb això la gravetat del problema.
- Guarda proves dels fets sempre que pugues, per si arriba el moment de denunciar-los davant de la policia.
- Confia en els teus pares, professors o alguna organització especialitzada en el tema i conta’ls el que ha ocorregut tan prompte com siga possible. Busca el seu suport i col·laboració.
- Per a qualsevol consulta relacionada amb l’assetjament a menors pots dirigir-te a la Fundació ANAR, on trobaràs informació bà sica per a detectar i prevenir l’assetjament escolar, sigues menor d’edat, pare o docent.
Si ets jove…
- No facilites mai les teues contrasenyes a ningú, i si alguna vegada et veus obligat a fer-ho, canvia-la de seguida.
- Sigues prudent amb la teua informació personal com ara número de telèfon, adreça, fotografies… i tot el que mostres de tu en xats, fòrums i xarxes socials. Tota la informació publicada és pública i queda fora del teu control. En situacions de ciberassetjament escolar es pot girar en contra teu.
Si pateixes tu, els teus fills o qualsevol amic teu una situació d’aquest tipus o similar amb insults verbals, rebuig social o intimidació psicològica en la vida real o a través d’internet, ja siga per mitjà de correus electrònics, xarxes socials, fòrums o qualsevol altre tipus similar, estàs sent assetjat i pots posar-li fre.
Telefona al 900 018 018 del Ministeri d’Educació i Formació Professional i t’atendran professionals, les 24 hores del dia, de manera gratuïta i totalment anònima. En la pà gina web de la Conselleria d’Educació, Cultura y Esport també ports trobar informació de protocols per a la igualtat i la convivència a l’aula.
Recorda que  també pots fer-nos arribar alguna informació o consulta sobre ciberassetjament escolar a CSIRT-CV a través del nostre formulari de contacte. #StopBullying
concienciaT més sobre ciberseguretat visitant aquests articles: